پارکينسون :علل و علائم   
بیماری پارکینسون (Parkinson’s Disease یا PD) برای اولین بار توسط دانشمند بریتانیایی دکترجيمز پارکینسون (James Parkinson) در سال 1817 میلادی توصیف شد و لذا نام این بیماری به او تعلق یافت.

معاينه دست
ارتعاش دست و پا در حالت استراحت از علائم احتمالی پارکينسون است

این بیماری بر اساس چهار علامت مخصوص آن مشخص می شود:
• ارتعاش دست و پا در حالت استراحت (لرزش بیمار همزمان با ارتعاش دست و پا در حالت استراحت)
• آرام شدن حرکت (برادیکینسیا / Bradykinesia)
• سختی حرکت (و خشک شدن) دست و پا یا بدن
• تعادل بد (تعادل ضعیف)

در حالی که دو یا بیشتر از این علایم در بيمار دیده شود، مخصوصا ً وقتی که در یک سمت بیشتر از سمت دیگر پدیدار شود، تشخیص پارکینسن داده می شود مگر اینکه علایم دیگری همزمان وجود داشته باشد که بیماری دیگری را نمایان کند. بيمار ممکن است در اوایل، بیماری را با لرزش دست و پا یا با ضعیف شدن حرکت احساس کند و دریابد که انجام هر کاری بیشتر از حد معمول طول می کشد و یا اینکه سختی و خشک شدن حرکت دست و ضعف تعادل را تجربه می کند. اولین نشانی های پارکینسون مجموعه ای متفاوت از ارتعاش، برادیکنسیا، سفت شدن عضلات و تعادل ضعیف هستند. معمولا ً علایم پارکینسون ابتدا در یک سمت بدن پدیدار می شوند و با گذشت زمان به سمت دیگر هم راه پیدا می کنند.

تغییراتی در حالت صورت و چهره روی می دهد، از جمله ثابت شدن (fixation) حالت صورت (ظاهرا ً احساسات کمی بر چهره نمایان می شود) و یا حالت خیرگی چشم ( به دلیل کاهش پلک زدن). علاوه بر این ها، خشک شدن شانه یا لنگیدن پا در سمت تحت تاثیر قرارگرفته عوارض دیگر (عادی) این بیماری است. افراد مسن ممکن است نمایان شدن یک به یک این نشانه های پارکینسون را به تغییرات افزایش سن ربط بدهند، ارتعاش را به عنوان "لرزش" بدانند، برادیکنسیا را به "آرام شدن عادی" و سفت شدن عضلات را به "آرتروز" ربط بدهند. حالت قوز (stooped) این بیماری را هم خیلی از این افراد به سن یا پوکی استخوان (osteoporosis) ربط می دهند. هم بیماران مسن و هم بيماران جوان ممکن است بعد از بیش از یک سال که با این عوارض روبرو بوده اند برای تشخیص به پزشک مراجعه کنند.

از هر صد نفر بالای سن شصت سال یک نفر به پارکینسون مبتلا می شود، و معمولا ً این بیماری در حدود سن شصت سالگی آغار می شود. افراد جوانتر هم می توانند مبتلا به پارکینسون شوند. تخمین زده می شود که افراد جوان مبتلا به پارکینسون (مبتلا شده در سن چهل یا کمتر) 5 تا 10 درصد کل این بیماران را تشکیل می دهند.

پیشرفت بیماری پارکینسون

بعد از بیماری آلزایمر (Alzheimer)، بیماری پارکینسون معمولترین بیماری مخرب اعصاب (neurodegenerative) به حساب می آید. پارکینسون يک بیماری مزمن و همیشه در حال پیشرفت است. این بیماری نتیجه از بين رفتن یا ضعیف شدن و لطمه خوردن سلول های عصبی در مغز میانی (سوبستانتیا نیگرا – substantia nigra) است. این سلول های عصبی ماده ای به نام دوپامین، ترشح می کنند. دوپامین پیام های عصبی را از سوبستانتیا نیگرا (مغز میانی) به بخش دیگری از مغر به نام کارپوس استراتوم (corpus stratum)، می برد. این پیام ها به حرکت بدن تعادل می بخشند. وقتی سلول های ترشح کننده دوپامین در سوبستانتیا نیگرا (substantia nigra) می میرند، مراکز دیگر کنترل کننده حرکات بدن نامنظم کار می کنند.

این اختلال ها در مراکز کنترل بدن در مغز باعث به وجود آمدن علایم پارکینسون می شوند. اگر 80% سلول های ترشح کننده دوپامین از بین بروند، علامتهای پارکینسون پدیدار می شوند. علایم پارکینسون در مراحل اوليه بيماری ملایم و بیشتر اوقات در یک سمت بدن دیده می شوند و گاه حتی احتیاج به درمان پزشکی ندارند. ارتعاش در حالت استراحت یک علامت ویژه بیماری پارکینسون است، که یکی از معمولترین علایم های پارکینسون به حساب می آید. ولی بعضی از مبتلایان پارکینسون هیچ وقت با این مشکل برخورد نمی کنند. بیماران ممکن است دست لرزان خود را در جیب یا پشت پنهان کنند یا چیزی را برای کنترل ارتعاش در دست نگه دارند. لرزش می تواند بیشتر از هر محدودیت جسمی دیگر اثر منفی روحی داشته باشد.

با مرور زمان علایم اوليه بدتر و وخیم تر می شوند. یک رعشه ملایم تبدیل به یک ارتعاش مزاحم و ملموس می شود. ممکن است تکه کردن غذا و استفاده از دست مرتعش به مرور زمان سخت تر شود. برادیکینسیا (آرام شدن حرکت) به مشکلی کاملا محسوس بدل می شود که محدود کننده ترین علامت و اثر پارکینسون است. آرام شدن حرکت می تواند مانع انجام عادات روزانه شود: لباس پوشیدن، ریش زدن و یا حمام کردن ممکن است وقت بسیار زیادی از روز را بگیرند. تحرک ضعیف می شود و مشکلاتی بوجود می آورد مانند نشستن و برخاستن از صندلی یا اتومبیل، و یا غلتيدن در رختخواب. راه رفتن آهسته تر می شود و بیمار حالت قوز پیدا می کند ( سر و شانه به طرف جلو تمایل پیدا می کند). صدای بیمار یک نواخت می شود. کمبود تعادل می تواند باعث افتادن بیمار شود. دست خط ریزتر (میکروگرافیا – micrographia) و ناخوانا می شود. حرکات غيرارادی مانند حرکت دست در حال پیاده روی کم می شود.

علایم پارکينسون معمولا ًدست یا پای یک طرف بدن اختصاص دارد ولی با مرور زمان به دست یا پای سالم همان طرف هم سرايت می کند. این علایم پیشرفت می کند تا سمت دیگر بدن را هم تحت تأثیر قرار دهد. معمولا ً این پیشرفت تدریجی است اما سرعت این پیشرفت از بیمار تا بیمار تفاوت دارد. مهم است که بیماران پارکینسون در حال پیشرفت علایم با پزشک خود صحبت و مشورت کنند تا پزشک بتواند درمان را برای بیمارش فراهم کند زیرا بدن هر بیمار به طور مختلف و متفاوت به داروهای گوناگون واکنش نشان می دهد. هدف از درمان برای بیماران از بین بردن علایم نیست بلکه تحت کنترل درآوردن عوارض است. اين امر می تواند به بیمار کمک کند تا مستقل عمل کند و یک کنترل مناسب برای این بیماری مزمن بوجود آورد. این بیماری از بین نخواهد رفت ولی کنترل عوارض آن می تواند تا حد زیادی جلوی ناتوان کردن و از کار افتادگی را بگیرد.

بیماران پارکینسون اغلب از اين موضوع که بيماری آنها همواره در حال پيشرفت است، آگاه هستند و اين موضوع می تواند باعث نگرانی شديد آنها شود. مبتلایان پارکینسون ممکن است بخواهند خود و مشکلات خود را بیش از حد نیاز تحت کنترل درآورند و خود را با ديگر افراد مبتلا مقایسه کنند. نگرانی در مورد پیشرفت بیماری و امکان ادامه کار هم غيرعادی نيست.

پیشگویی و تخمین زدن پیشرفت این بیماری در یک بیمار مشخص غیر ممکن است. سرعت پیشرفت و محدودیت های جسمی و روحی در بیماران مختلف متفاوت است. نوعی راهنمایی برای تشخیص پیشرفت این بیماری در بیماران مختلف بر اساس پیشروی بیماری از زمان تشخیص وجود دارد ولی این تنها در حد یک پیشنهاد است.

وقتی محدودیتهای جسمی پارکینسون به حدی برسد که کارهای روزمره سخت شوند، درمان علایم پارکینسون آغاز می شود.

لینک
   اشکالات زيست سوم(زیست شناسی گناباد)   
زیست شناسی گناباد
به نام خالق بی همتا
برخی اشتباهات زیست سوم

ص9- سطر2 ماکروفاژها جزء گلبول های سفید عنوان شده است.

ص10- پایین صفحه برای دفاع اختصاصی در داخل پرانتز  پاسخ ایمنی آورده شده در صورتی که دفاع غیر اختصاصی را هم می توان نوعی پاسخ ایمنی دانست.

ص13- شکل طوری نشان داده شده که بیان می کند طی تقسیم میتوز دو سلول مختلف ایجاد شده است !!!

ص28،30،33- دندریت ها و آکسون ها با طول واقعی با توجه به مقیاس بزرگی جسم سلولی نشان داده نشده اند و به این منظور باید بریدگی در طول آکسون یا دندریت باشد تا این طول را برساند.

ص30- شکل نورون ها: تار ماهیچه ای جزئی از نورون حرکتی و سلول گیرنده جزئی از نورون حسی منظور شده که نباید باشد و از طرفی دیگر برای نورون حسی شکلی از نورون یک قطبی آورده شده در صورتی که نورون های حسی دوقطبی نیز داریم که جای نورون دوقطبی در شکل ها خالی است.

ص31- پاراگراف پایین: به جای تعریف پتانسیل عمل که آمده ( تغییر ناگهانی و شدید اختلاف پتانسیل.....) اگر( اختلاف پتانسیل بین دو سوی غشا در هنگام کار ) عنوان شود قابل فهم تر و بهتر است.

ص44- سطر اول پاراگراف آخر: سلول های پوششی در اول سطر زاید به نظر می رسد.

ص45- (شکل 11- 2) : با توجه به متن پاراگراف اول ص44 و با توجه به واقعیت ، بین عنکبوتیه و نرم شامه فضایی وجود دارد که این فضا در شکل نشان داده نشده است.( فضای زیر سخت شامه ای نشان داده شده ولی فضای زیر عنکبوتیه ای خیر!!!)

ص53- پاراگراف آخر سطر سوم : به جای( چین خوردگی قشر مخ در وال و سایر پریمات ها....) بهتر است گفته شود ( چین خوردگی قشر مخ در سایر پریمات ها و وال ها...) تا احیانا اشتباهی برای دانش آموز پیش نیاید و وال را هم جزء پریمات ها به شمار آورد!

ص61- (فعالیت 2-3): در سوال 2 قسمت الف باید به جای ( علامت ضربدر) ، ( علامت دایره) نوشته شود.

ص66- ( شکل 7-3) ساختار زبان : شکل وسطی باید پرز چشایی نامگذاری شود و شکل سمت راست جوانه ی چشایی.

ص67- ( خودآزمایی 1-3) : سوال از جدول 1-3 صفحه 56 است که نباید می آمد چون در پاورقی صفحه 3 کتاب آمده که طرح سوال از کلیه ی جدول ها به هیچ وجه مجاز نیست! بنابراین در اینجا نیز این سوال نباید می آمد.

ص68- پاراگراف اول سطر اول:جمله ی ( شیارهای عمیق نیمکره های مخ را .....) باید به جمله ی ( شیارهای عمیق هر نیمکره ی مخ را....) اصلاح شود. چون جمعا 8 لوب وجود دارد نه 4 تا.

ص68- پاراگراف آخر:  (یکی از سازگاری هایی که در ماهیان استخوانی  پدید آمده است خط جانبی است...) اشکال جمله در این است که این سازگاری خاص ماهیان استخوانی نبوده و در ماهی های غضروفی هم وجود دارد و باید جمله طوری اصلاح شود که هر دو را شامل شود.

ص73- سطر چهارم : تناقض بین متن و شکل 12-3 وجود دارد به این ترتیب که در متن آمده  هر شیئی که در اطراف ماهی قرار داشته باشد سبب آشفتگی در خطوط میدان الکتریکی می شود ولی در شکل ماهی کوچک به عنوان هادی نشان داده شده که سبب آشفتگی نشده است.

ص77- ( شکل 2- 4) : جای غده ی پینه آل( اپی فیز ) در شکل اشتباه است.

ص81- پاراگراف سوم: هورمون های تیروئیدی استثنا شده اند در صورتی که همه ی هورمون های تیروئیدی چنین نیستند و کلسی تونین از هورمون های تیروئیدی را شامل نیست.

ص88- در توضیحات غده ی تیروئید مطالب ارائه شده مربوط به هورمون های اصلی ( تری یدو تیرونین و تترایدو تیرونین) است و هورمون کلسی تونین که مربوط به همین غده است را در بر نمی گیرد و باید بین این دو نوع هورمون غده ی تیروئید کتاب تمیز می داد. ضمنا با توجه به اینکه دانش آموزان در علوم زیستی سال اول با نام تیروکسین آشنا شده اند نیاوردن نام این هورمون در کتاب محل اشکال است.

ص92- (فعالیت 1- 4) : شکل منحنی

ص100- چرا باید در متن کتاب دانشمندی را ( ایوری ) تلفظ کرد و لاتین آن را در پاورقی (Avery)؟ مگر آوردن اسم این دانشمند به صورت (آوری) چه اشکالی می داشت؟

ص121– ( شکل 6- 6) قسمت ج : به جای الگوی W-Z باید ZW  باشد.

ص125- ( شکل 8- 6) تناسب حجمی از نظر زمانی ندارد .

ص127- (شکل 9- 6): چه دلیلی دارد که چراغ راهنمایی مربوط به G2 در آخرش نیامده؟ باید در آخر می آمد.

ص129- عنوان گفتار میتوز و سیتوکینز به جای شماره ی 2 باید 3 باشد.

ص129- ( شکل 10- 6) محلی که سانترومر نامگذاری شده کروماتید است نه سانترومر.

ص131- پاراگراف 3 سطر سوم : به جای متصل به سانتریول ها باید متصل به سانترومرها باشد.

ص131- ( شکل11- 6) در زیر نویس شکل قسمت ب آمده ( ودر یک سلول گیاهی ) که باید ( و سیتوکینز در یک سلول گیاهی) باشد.

ص132- پاراگراف اول سطر اول : ( وقتی میتوز به پایان می رسد سیتوکینز آغاز می شود) این جمله با شکل الف ص131 در تناقض است چرا که در این شکل در تلوفاز سیتوکینز هم در حال انجام است.

ص122و ص 141 : تغییرات کروموزومی شامل تغییر در ساختار و تغییر در تعداد کروموزوم هاست و جالب است که تغییر در ساختار در ص122 و تغییر در تعداد در ص141 مطرح شده آیا اگر طوری مطالب تدوین می شدند که این ها با هم می آمدند و از هم گسیخته نبودند بهتر نبود؟

ص142 ( شکل 3- 7) قسمت الف : جفت کروموزوم شماره ی 23 در ردیف ماقبل آخر آمده که باید به ردیف آخر انتقال یابد.

ص149- پاراگراف اول : در مورد بکرزایی آمده(........ فرزندان حاصل کاملا شبیه مادرند و در واقع یک کلون هستند.) و در آخر می آیدکه( بکرزایی شکل ویژه ای از کلون کردن است که .......) در صورتی که شبیه مادر نیستند.

ص159 ( فعالیت 1- 8) در جدول در مقابل محل قرار گرفتن گل ها به جای انتهایی باید جانبی و برعکس باشد.

ص163- پاراگراف آخر سطرهای دوم و سوم: مطالب با شکل 7- 8 که مورد اشاره قرار گرفته مغایرت دارد.

ص166- سطر ششم : در جمله ی ( آمیزش دی هیبریدی نوعی آمیزش است که........) را نشان می دهند باید گردد.

ص170- ( فعالیت 4- 8) در سوالات 1و2 به جای شکل 7- 8 باید شکل 8- 8 باشد.

ص179- پاراگراف آخر  تعریف هم توانی به این ترتیب باید اصلاح شود : هم توانی نوعی رابطه ی میان دو الل است که طی آن اثر هر دو در فرد ناخالص همراه با هم ظاهر می شود.

ص180- سطر اول : از در حالی به بعد جمله نارساست که با حذف غالب مفهوم خواهد شد به این ترتیب: در حالی که در غالب ناقص فنوتیپ حدواسط دو حالت خالص ظاهر می شود.

ص180- ( شکل12- 8) به جای اسپرم ها باید آنتروزوئید ها آورده شود.

ص181- سطر سوم به جای( از نظر اسیدی) باید (از نظر اسیدیته) باشد.

ص195- پاراگراف اول سطر5: (گامتوفیت نر گیاهان دانه دار به دانه گرده تمایز می یابد.) این جمله با توجه به اینکه دانه ی گرده همان گامتوفیت نر است درست نیست.( از مطالب خود کتاب هم می توان به شکل ص203 استناد کرد.)

ص197- ( شکل7- 9) در بالای شکل چرخه ی کاج به جای تخمک باید خورش باشد.

ص201- سطر اول: (در نهاندانگان نیز همانند بازدانگان گامت نر در دانه ی گرده و ....) به جای دانه ی گرده باید لوله ی گرده یا لوله ی دانه ی گرده باشد.

ص204- ( شکل 13- 9) در شکل دانه به جای ساقه و ریشه بهتر است ساقه چه و ریشه چه می آمد و در ضمن محل ساقه چه نیز پایین تر از محلی است که نامگذاری شده است.

ص215- پاراگراف 3 سطر اول : هویج ، جعفری و پیازها دوساله اند. این عبارت در حالی آمده است که با توجه به جدول ص207 در مورد مثال از پیازها و با توجه به پاراگراف 5 ص215 نرگس از پیازها و چند ساله ها عنوان شده است.

ص229- با توجه به تقدم زمانی کارهای داروین باید ابتدا آزمایش های داروین مطرح شود و بعد فریتز ونت.

ص232- پاراگراف مربوط به ژیبرلین ها : به جای دانه های انگور بدون دانه باید میوه های انگور بدون دانه باشد.

ص255-  نمو جنین سطر دوم: در انتهای سه ماهه ی اول جنسیت جنین تعیین شده است . اشکال جمله در این است که جنسیت جنین در همان ابتدا که لقاح صورت می گیرد تعیین می شود و این اندام های جنسی است که در زمان مذکور ظاهر می شوند

لینک
   اشتباهات زيست۱ (زیست شناسی گناباد)   
 
برخی اشتباهات زیست دوم

ص19- (شکل 9-2) اسید چرب دومی سه تا مانده به آخر(- CH3- )است که باید ( - CH2- ) باشد.

ص36- ( شکل9-3) قاعده ی تاژک در غشای پلاسمایی نشان داده شده  در صورتی که در علوم زیستی سال اول در سیتوپلاسم نشان داده شده است.

ص46- سمت راست ، پاراگراف اول ، سطر 5 به جای لیزوزوم باید واکوئل باشد.

ص57- (شکل 2- 4 ) ابتدای لوله ی گوارش به چشم وصل شده است.

ص76- سمت چپ ، سطر 7 چنین آمده:( رنگ زرد ادرار به علت وجود همین ماده است و ...) با توجه به جمله ی قبلی کتاب ماده باید مواد باشد و از طرفی این اشکال وجود دارد که بیلی روبین در ادرار شخص سالم وجود ندارد.

ص79- بیش تر بدانید: در سطر 3 آمده که (قطر روده ی باریک بسیار کمتر از قطر روده بزرگ است .) با توجه به این که قطر روده ی باریک تقریبا بیش از یک سوم قطر روده ی بزرگ می باشد آوردن بسیار در اینجا جایگاهی نخواهد داشت.

ص79- بیش تر بدانید: در سطر اول آمده ( طول لوله ی گوارشی یک انسان معمولی 9 متر یعنی تقریبا چهار برابر قد انسان است.) حال اشکال اینجاست که مگر قد انسان معمولی 25/2 متر است؟ بنا بر این به جای چهار برابر پنج برابر باید باشد.

ص89- ( شکل1- 6 ) به جای کیسه های هوایی باید کیسه های هوادار باشد و علاوه بر این شکل باید طوری می آمد که 9 کیسه ی هوادار را نشان دهد نه 5 تا را.

ص90- در سطر عنوان چنین آمده ( کار دستگاه تنفس رساندن اکسیژن به سلول های بدن است. ) در صورتی که این کار مربوط به دستگاه گردش خون است.

ص97- ( شکل 2- 7) در کرم خاکی 5 جفت قلب لوله ای وجود دارد در حالی که در شکل کم نشان داده شده است.

ص97- ( شکل 4- 7) در سطر دوم زیر نویس به جای( چهار کمان آبششی) باید( چهار جفت کمان آبششی) باشد.

ص109- سمت راست  ، پاراگراف اول سطر 9 در جمله ی: (ایمنی اکتسابی یا فعال از یک سو ....)  یا  اضافی است  چرا که ایمنی اکتسابی نوع غیر فعال هم داریم که در اینجا فقط از نوع فعال سخن به میان آمده است.

ص108-  سمت چپ ، پاراگراف 2 سطر 6  اشاره شده که مونوسیت ها دارای حرکات آمیبی اند در صورتی که می دانیم گلبول هایی چون نوتروفیل ها هم این حرکات را دارند.

ص137- ( شکل 9- 9) سمت چپ به جای راست شکمی باید مستقیم شکمی باشد.

ص139 ( شکل 11- 9) به جای جمجمه باید جمجمه و چهره باشد.

ص141- سمت چپ سطر 6 به جای کپسول های رشته ای ، کپسول رشته ای درست است. ( استناد به شکل 13- 9 کتاب)

ص146- سمت چپ سطرهای 2و3 با توجه به این که لمس کردن در بساوش تنجی مورد نظر است به جای ( لمس کردن یکی از این برگ ها.....) باید جمله به این طریق می آمد: اثر محرک های مکانیکی ( تکان های شدید) ، الکتریکی ، شیمیایی و غیره بر این برگ ها باعث تا خوردن و بسته شدن فوری آن می شود.

و این رشته سر دراز دارد....... 

 

دانش آموزان عزیزی که این اشتباهات را مطالعه می کنند بدانند که تا وقتی رسما غلط نامه ای توسط دبیرتان به شما نرسد و یا کتاب ها اصلاح نشوند همین مطالب کتاب ولو غلط برای شما ملاک در پاسخگویی سوالات امتحانی و کنکور است.

لینک