پاستور و نظریه خلق الساعه   

لویی پاستور دانشمند ، پزشک ، شیمیدان ، زیست شناس و باکتری شناس بزرگ فرانسوی در دهکده ی دل (Dole) ناحیه ی ژورا زاده شد .

او در دوران کودکی هیچگونه هوش زیادی از خود نشان نمی داد ولی بسیار کوشا و بردبار بود. به خاطر اینکه از استادان خود پرسش های شگفت آوری می کرد ، از گروه شاگردان نخبه و ارزنده به شمار می رفت .

پاستور در جهان به پدر میکروبیولوژی (میکروب شناسی) مشهور است . نام او در میان اندیشمندان و نیکوکاران جهان ،‌همیشه به یادگار خواهد ماند .

 

 



آزمایشهای مشهور پاستور که منجر به باطل شدن نظریه خلق الساعه شدند :

آزمایش اول :

 

پاستور لوله ای شیشه ای برگزید و درون آن مقداری پنبه قرار داد . سپس با کمک تلمبه ای ، مقداری هوا به درون لوله کشید . سطحی از پنبه که هوا از آنجا وارد لوله می شد ، رفته رفته رو به تیرگی گذاشت تا اینکه به کلی سیاه شد .

پاستور این پنبه را در مخلوطی از اتر و الکل وارد ساخت و آنچه را که در ته محلول رسوب کرده بود زیر میکروسکوپ ساده ی خود بررسی کرد .

در این بررسی مشاهده کرد که ذره های گوناگون گرد و غبار ،‌گرده های گل ها ،‌ باکتری ها ی فراوان ، هاگهای گوناگون و حتی تارهای پشم در رسوب وجود دارد .

 

پاستور از نخستین آزمایش خود نتیجه گرفت :

هوا میکروب های فراوان دارد .

آزمایش دوم :

پاستور مقداری آبگوشت که در آن گوشت بدون چربی پخته و آب وجود داشت و محیط غذایی مناسبی برای میکروب ها به شمار می رفت را در شیشه ی دهانه بازی ریخت و آن را در مجاورت هوا قرار داد . پس از چند روز آبگوشت گندیده شد . او آبگوشت گندیده را زیر میکروسکوپ ساده ی خود نگاه کرد و آن را پر از میکروب یافت .

 

پاستور برای اینکه اطمینان حاصل کند که میکروب های هوا سبب گندیدگی آبگوشت شده اند ، مقداری از آبگوشت تازه را در شیشه ی دهانه باریکی ریخت و پس از جوشاندن ، دهانه ی شیشه را گرما داد تا گداخته شد و با این کار دهانه ی آن را بست .

 

این آبگوشت مدت ها بدون آنکه گندیده شود ، همچنان سالم باقی ماند . پاستور از این آزمایش نتیجه گرفت :

جوشاندن آبگوشت ، میکروبهای هوا را که عامل گندیدن آبگوشت هستند ،

از بین می برد .

 

آزمایش سوم :

پاستور برای یافتن اطمینان بیشتر از اینکه میکروب های هوا سبب آلوده شدن آبگوشت شده اند ، یک بالون انتخاب کرد و در آن آبگوشت ریخت و جوشاند . سپس ظرف و آبگوشت جوشیده ی درون آن را توسط یک لوله ی خمیده ، در معرض هوا قرار داد .مدت ها گذشت و فسادی حاصل نشد . در این آزمایش ، لوله ی خمیده ،‌ مانع ورود میکروب های زنده ی هوا به درون آبگوشت شده بود .

 

سپس پاستور با خم کردن ظرف ، مقداری از آبگوشت را وارد لوله ی خمیده ی متصل به ظرف آبگوشت کرد . سپس این آبگوشت موجود در لوله را با خم کردن مجدد ظرف ، به ظرف آبگوشت برگرداند . پس از مدتی آثار فساد و گندیدگی در آبگوشت ظاهر شد .

پاستور نتیجه گرفت :

آبگوشت خودبخود گندیده نمی شود ، بلکه میکروبهایی که در ناحیه خمیده لوله قرار داشته اند باعث گندیدن آبگوشت شده اند .

مقاومت مخالفان پاستور :

معتقدین به خلق الساعه به آزمایشهای پاستور این ایراد را وارد کردند که :

گرما دادن آبگوشت شرایط محیطی لازم برای خلق الساعه را از بین می برد . و اگر گرما وجود نداشته باشد ، حتما همه ی میکروب ها به وجود خواهند آمد .

پاستور برای رفع این ایراد آزمایشی دیگر انجام داد که به آزمایش چهارم پاستور مشهور است . با این آزمایش دیگر شکی باقی نماند که نظریه خلق الساعه باطل است .

 

آزمایش چهارم :

پاستور ظرفی شیشه ای مطابق شکل تهیه کرد . این ظرف را قبلا گرما داد تا بدون میکروب شود . سپس دهانه ی بالایی آن را از پنبه ی استریل (بدون میکروب) پر کرد . نوک تیز لوله و پهلوی شیشه را با الکل پاک کرد و پوست گردن اسبی را هم با الکل پاک کرد . سپس نوک تیز شیشه را به سیاهرگ گردن اسب فرو کرد و کاری کرد که سر آن بشکند . (کاری شبیه تولید سوزن سرنگ) .

پاستور از بالای پنبه هوای درون شیشه را با تلمبه بیرون کشید .در نتیجه ی بیرون کشیده شدن هوای شیشه و ایجاد خلاء نسبی ، خون سیاهرگ گردن اسب به درون شیشه سرازیر شد . هنگامی که مقدار کافی خون اسب درون شیشه جمع شد ، پاستور با احتیاط لوله ی نوک تیز را از گردن اسب بیرون آورد و بلافاصله نوک لوله را یست .

 

خون درون شیشه مدت ها بدون آنکه گندیده شود باقی ماند و حال آنکه اگر خون در مجاورت هوا قرار می گرفت فوراً فاسد می شد .پاستور در آزمایش چهارم بدون گرما دادن خون مانع آلوده شدن آن به میکروب شد و ثابت کرد :

خون خودبخود میکروب (موجود زنده) تولید نمی کند .

لینک
   لويی پاستور و رد نظريه پيدايش خود بخودي جانداران   

ازآنجا که بازار تحقیقات کپی -  پیستی دانش آموزان از سایتهای اینترنتی  این روزها بسیار داغ است ٬ پیشنهاد می کنم که برای افزایش سطح علمی و کمک به آموزش استفاده از منابع لاتین همکاران وبلاگ نویس متون مربوط به تحقیقات دانش اموزی را به زبان اصلی در وبلاگ ها و وب سایت های خود بیاورند تا حداقل دانش اموزان با کلمات لاتین مربوط به دانش بیولوژی آشنایی پیدا کنند . در این پست من برای شروع ٬ متنی را در باره لویی پاستور و نظریه پیدایش خود بخودی جانداران اورده ام . بسم الله ...

Pasteur, Louis

(born Dec. 27, 1822, Dole, France-died Sept. 28, 1895, Saint-Cloud, near Paris) French chemist and microbiologist. His studies of fermentation of alcohol and milk (souring) showed that yeast could reproduce without free oxygen (the Pasteur effect); he deduced that fermentation and food spoilage were due to the activity of microorganisms and could be prevented by excluding or destroying them. His work overturned the concept of spontaneous generation (life arising from nonliving matter) and led to heat pasteurization, allowing vinegar, wine, and beer to be produced and transported without spoiling. He saved the French silk industry by his work on silkworm diseases. In 1881 he perfected a way to isolate and weaken germs, and he went on to develop vaccines against anthrax in sheep and cholera in chickens, following Edward Jenner's example. He turned his attention to researching rabies, and in 1885 his inoculating with a weakened virus saved the life of a boy bitten by a rabid dog. In 1888 he founded the Pasteur Institute for rabies research, prevention, and treatment.

Louis Pasteur demonstrated that the fermentation process is caused by the growth of

microorganisms, and that the growth of microorganisms in nutrient broths is not due to spontaneous generation.

Modified version of florence flask (Swan flask) made by Pasteur in his experiment for disproving spontaneous generation theory.

He exposed boiled broths to air in vessels that contained a filter to prevent all particles from passing through to the growth medium, and even in vessels with no filter at all, with air being admitted via a long tortuous tube that would not allow dust particles to pass. Nothing grew in the broths; therefore, the living organisms that grew in such broths came from outside, as spores on dust, rather than spontaneously generated within the broth. Thus, Pasteur dealt the death blow to the theory of spontaneous generation and supported germ theory.

لینک
   آزمايشگاه ... آزمايشگاه   

در این پست و پستهای آینده مواد و وسایل مورد نیاز برای انجام تمامی آزمایشهای کتابهای زیست شناسی دبیرستانی را که عنوان آزمایشگاه را به دنبال خود یدک می کشند با همکاری دانش آموزان دبیرستان نمونه دولتی شهید ثانی دهدشت خواهم آورد . امید است که مسولین مربوطه و دست اندر کار اعم از همکاران دبیر و مدیران مدارس و متصدیان آزمایشگاه ها و بخش های اداری مرتبط با امور آزمایشگاهی زمینه لازم برای انجام هر چه بهتر آزمایشها را فراهم آورند .

وسایل و مواد مورد نیاز زیست شناسی و آزمایشگاه 1 :

وسایل : ترازو، میکروسکوپ نوری ، قیچی ،قطره چکان ، انبرک، کاردک ، ، لوله آزمایش ، چوب پنبه ، بادکنک،

شیشۀ مدرج ، تشتک تشریح ، وسایل تشریح ، دستگاه الکترونیکی حساس به فشار، لولۀ پلاستیکی ،

لولۀ مویین ، تیغ ،

چاقو ٬ صفحه لاستیکی ٬ ظروف پتری ٬  تعدادی سواب پنبه ای ٬ لام و لامل ٬ لوپ ٬ کاغذ سلوفان ٬

مواد : گلوکزجامد ، ساکارز، نشاسته ، چربی ، روغن ، مقداری پروتئین محلول مانندآلبومین ،

 پودرلباسشوئی بدون آنزیم،

        پودرلباسشوئی آنزیم دار،، پلاستیک ، محلول2/% درصد نشاسته ٬ پودر آگار ٬ محلول ید دار آب مقطر ٬

روغن سدر، روغن زیتون،

 پیاز، خزه ، برگ کاهو؛ توت فرنگی ، شکر، برگ تره ، گوجه فرنگی ، مقداری دانه  جو، خاک رس ،

 خاک پرماسه ،آب آهک،

خاک دارای گیاه خاک ، دانه باقلا، خاک باغچه ، بیکربنات ، قلب سالم گوسفند ، پنبه ٬ ماهی زنده ،

 کاغذ آغشته به کلریدکبالت٬  

جوهررنگی ، کلیه گوسفند، مخروط باز شدۀ کاج ، وازلین ، دستمال کاغذی. انواع انتی کر ها ٬

چند شاهپر پرنده .

مولاژ : کلیه مولاژ های مرتبط مثل مولاژ نیم تنه معرف اندام های داخلی ٬ کلیه ٬ قلب ٬

دستگاه تنفس - اسکلت کامل تنه انسان ٬

 و غیره

همکاران دانش آموز : میلاد بنام و امید شرافت

 

 

لینک
   طرح درس زیست شناسی و آزمایشگاه 1 ( قسمت دوم و پایانی )   

اقدامات ضمن تدریس 

ایجاد ارتباط و انگیزه سازی : 

 1- سلام و احوال پرسی و بیان کردن مطالبی که متناسب با مناسبت های ان روز باشد  2 – توجه به وضعیت ظاهری کلاس و وضع جسمی و روحی دانش آموزان 3 – حضور و غیاب و بررسی تکالیف جلسه قبل و دادن نمره گزارش کار جلسه قبل به دانش آموزان و تشویق تعدادی از انها .

ایجاد انگیزه : بیان یک جمله یا مطلب که به درس مربوط باشد مثل : قلب برای قدما چنان اهمیت داشت که آن را مرکز عشق ٬ عواطف و زندگی می شمردند . ( نمایش تصویر و موضوع درس به وسیله رایانه و پرژوکتور )  

ارزشیابی تشخیصی : 

 طرح پرسش هایی از درس قبل : 1 – فرمانرو جانوران به چند دسته تقسیم می شوند ؟ 2 – موجودات چگونه زنده می مانند ؟ 3 – یکی از علائم مهم زنده بودن چیست ؟

4 – چه اندامی است که از دوران جنینی کار خود را آغاز می کند و تا لحظه مرگ آن را ادامه می دهد .  

طرح پرسش هایی از درس جدید : آیا همه جانوران دستگاه گردش خون دارند ؟ 

رئوس مطالب 

1 – گردش مواد 2 – دستگاه گردش خون در جانوران مختلف 3 – دستگاه گردش خون باز و بسته  

فعالیتهای معلم _ دانش آموز : 

 1 – تقسیم بندی گرو هها  2 – فعال نمودن دانش آموزان با توجه به نمایش تصاویر  3 – نمایش فیلم آموزشی درس 4- معلم در باره تصاویر به نمایش در امده سوال می کند و انها را تشویق به پاسخ گویی می کند 5 – معلم وسایل تهیه شده را در اختیار گروهها قرار می دهد 6 – سر گروهها در باره تصاویر به نمایش در امده با زیر گروههای خود مشورت می کنند و سپس پاسخ می دهند 7 – افراد گروهها ساختار دستگاه گردش خون در کرم خاکی و ماهی را مشاهده می کنند 8 – سطح شکمی ماهی را باز کرده و قلب ماهی را مشاهده می کنند 9 – سر گروهها گزارشی از کار را تهیه کرده و ان را به دبیر تحویل می دهند 10 – معلم در حین کار به گروهها سر کشی می کند. 

فعالیت های تکمیلی : 

 1 – سازگاری بدن با نیروی گرانش طی چهار مورد صورت می گیرد : الف – قلب ماهیچه ای ب – بافت پیوندی ج – دریچه های لانه کبوتری د – تلمبه ماهیچه ای

2 – کار دستگاه گردش مواد ٬ به گردش در اوردن گاز های تنفسی ٬ مواد غذایی و هورمون هاست

3 – کیسه تنان دستگاه گردش خون ندارند و دستگاه گردش مواد آنها شامل لوله های شعاعی ٬ لوله مدور و کیسه گوارشی می باشد 4 – انواع دستگاه گردش خون عبارتند از : الف – دستگاه گردش خون باز مثل ملخ  ب – دستگاه گردش خون بسته مانند ماهی  

فعالیت های خلاقانه دانش آموز : 

 1 – پیرامون مطالب درس اظهار نظر می کند. 2 – در مورد دستگاه گردش خون در جانوران دیگر بحث می کند . 

ارزشیابی پایانی : 

 برگه های حاوی پرسش هایی چهار گزینه ای  راجع به درس جدید به دانش اموزان داده می شود ٬ تا به صورت انفرادی پاسخ دهند و سپس با جمع اوری برگه ها و تصحیح انها نتایج ازمون را اعلام می کنیم .  

تعیین تکلیف ( عمومی – گروهی – انفرادی ) : 

 1 – انفرادی : درس را برای جلسه اینده اماده کنید و خود ازمایی 1 - 7  را پاسخ دهید . 2 – گروهی : برای هر یک از گروهها یکی از دستگاه های گردش خون از جانوران مختلف را تعیین کرده و انها را در پاکت نامه قرار داده و به گروه ها می دهیم .  

3 – عمومی : در باره بیماری واریس هر چه می دانید بنویسید .

لینک
   طرح درس زیست شناسی و آزمایشگاه 1   

آنچه در ادامه می آید طرح درس خانم بحرینی پور در مرحله استانی می باشد . لازم به یاداوری است که ایشان در مرحله الگوی تدریس برتر کشوری در سال 85 به عنوان نفر برتر کشوری انتخاب شدند.

ماده درسی : زیست شناسی 1 و آزمایشگاه

موضوع درس : گردش مواد ٬ دستگاه گردش خون در جانوران مختلف

مدت ( دامنه ) : 30 دقیقه

نام دبیر : مهری بحرینی پور

اقدامات قبل از تدریس 

اهداف کلی :

 دانش آموز با گردش مواد آشنایی پیدا کند :

 حیطه شناختی : 1 – دستگاه گردش خون را در جانوران مختلف بداند 2 – انواع دستگاه گردش خون ( باز و بسته ) را تجزیه و تحلیل کند  

حیطه عاطفی : 1- در فعالیتهای گروهی عملا همکاری کند ( تبلور ) 2 – از استفاده کردن از وسایل کمک آموزشی لذت ببرد ( واکنش )  

حیطه روانی – حرکتی : 1- دانش اموز با مهارت بتواند جانوران را در دو گروه دارای دستگاه گردش خون باز و بسته قرار دهد . 2 – دانش آموز به تنهایی با ذره بین رگ پشتی و شکمی کرم خاکی را مشاهده کند 3 – دانش آموز با مهارت از میکروسکوپ برای مشاهده گردش خون در دم ماهی استفاده کند .  

اهداف رفتاری :

 حیطه شناختی : 1 – کار دستگاه گردش مواد را نام ببرد ( دانش )  . 2- عوامل موثر بر سازگاری بدن در برابر نیروی گرانشی را نام ببرد ( دانش ) 3 – چگونگی گردش مواد در کیسه تنان ( عروس در یایی ) را توضیح دهد ( درک و فهم ) 4 – گردش خون باز و بسته را تعریف کند و مثال بزند ( درک و فهم ) 5 – دستگاه گردش خون در ملخ را توضیح دهد ( درک و فهم ) .  

حیطه عاطفی : 1 – دانش آموز چگونگی مشاهده کرم خاکی با ذره بین را از معلم خود سوال کند  2 – دانش آموز چگونگی مشاهده دم ماهی با میکروسکوپ را از معلم خود سوال کند . 3 – با گروه خود هنگام پاسخ دادن به سوالات معلم مشورت کند . 4 – کتابهای مورد علاقه خود را در این زمینه جستجو کند . 

حیطه روانی _ حرکتی : دانش آموز در هنگام کار به تنهایی با ذره بین رگ پشتی و شکمی کرم خاکی را مشاهده کند .  

روش تدریس : 

 روش تلفیقی : گروهی – پرسش و پاسخ – نمایشی 

مدل کلاس و گروه آموزشی : 

 گروه بندی دانش آموزان  

رسانه آموزشی : 

 پرژوکتور – رایانه – میکروسکوپ – ذره بین – پنس – کرم خاکی – ماهی

                                                                                                         ادامه در پست بعدی ...

لینک
   کسب مقام اول کشوری   

در دومین جشنواره الگوی تدریس برتر درس زیست شناسی و آزمایشگاه 1 ( مرحله کشوری ) که با حضور 31 دبیر منتخب از استانهای سراسر کشوردر شهرستان تنکابن در تاریغ 21 لغایت 23 مرداد برگزار شد خانم مهری بحرینی پور از استان کهگیلویه بویر احمد ( شهرستان بهمئی ) مقام اول کشوری را کسب کردند. 

این موفقیت بزرگ را ابتدا به ایشان و سپس به کلیه همکاران محترم زیست شناسی و سازمان آموزش و پرورش استان  تبریک می گویم . خوشحالم از اینکه به عنوان یکی از داوران مرحله استانی در انتخاب ایشان به عنوان نفر برتراستان  اشتباه نکردم .

در آینده طرح درس ایشان در مرحله استانی را خواهم آورد . 

لینک
   اصلاحات زیست شناسی پیش دانشگاهی 85   
برای دیدن اصلاحات زیست شناسی پیش دانشگاهی سال ۸۵ نسبت به سال های قبل اینجا را کلیک کنید .
لینک
   آرچیبلد گرو   
" براي پدر و مادر كودك واقعه‌ي هولناكي بود. پوشك‌هاي مرطوب نوزادشان از لكه‌هاي تيره، يا تقريبا سياه‌ رنگي پوشيده شده بود. لابد بچه سخت بيمار است. دكتر آرچيبلدگرو پس از آن‌كه كودك را معاينه كرد، پدر و مادر نگران او را آسوده خاطر ساخت. كودك، مبتلا به بيماري بي‌خطري به‌نام آلكاپتونوريا شده بود كه از تراكم آكاپتون (كه نام ديگر آن هموجنتيسيك اسيد است) ناشي مي‌شود. آلكاپتون در مجاورت هوا، رنگي تيره به‌خود مي‌گيرد و به اين علت، پوشك‌هاي كودكان مبتلا، سياه رنگ مي‌شود."
دكتر گرو در كتاب" خطاهاي مادرزادي متابوليسم" كه يك سال پيش از اين واقعه منتشر كرده بود، آلكاپتونوريا را به‌خوبي شرح داده بود.
 
 بنا به نظر دكتر گرو در افراد سالم، آنزيمي وجود دارد كه آلكاپتون موجود در ادرار را تجزيه مي‌كند اما در بيماران مبتلا به آلكاپتونوريا، اين آنزيم وجود ندارد و به همين سبب در ادرار آن‌ها آلكاپتون ديده مي‌شود. از آنجا كه آلكاپتونوريا يك بيماري ارثي است، مي‌توان علت آن را به ماده‌ي وراثتي يا ژن‌ها نسبت داد. به اين ترتيب، گرو در واقع توانست بين يك نقص ژني (بيماري آلكاپتونوريا) و يك نقص آنزيمي (آنزيم تجزيه كننده‌ي آلكاپتون) را بطه برقرار كند.
گرو، بر اين باور بود كه ژن‌ها از طريق توليد آنزيم كار خود را انجام مي‌دهند اما نتوانست در زمان خود، اين انديشه را به‌وضوح ثابت كند.
لینک