اثر انگشت   

در راستای انجام فعالیت صفحه 52 کتاب علوم زیستی و بهداشت اقای سامان ضیایی دانش آموز سال اول دبیرستان نمونه دولتی شهید ثانی دهدشت تحقیق زیر را برای پاسخگویی مستدل به پرسش های مطرح شده انجام دادند ضمن تشکر از اقای ضیایی و به پاس قدر دانی از اینگونه فعالیت ها خلاصه ای از تحقیق ایشان را در زیر می اورم و کل مقاله در اینده بصورت یک پست جداگانه خواهم اورد .

اثر انگشت چیست ؟اثر انگشت برجستگی های بسیار ریز (قابل رؤیت با چشم غیره مسلح ) است که در لایه اپیدرم پوست قرار دارد و فقط در کف دست ها و پاها است که برای انگشت نگاری تنها بند آخر انگشتان دست را مورد مطالعه قرار می دهند . و به علت ترشحات چربی زیر پوست این آثار انگشت بر اجسام صاف قرار می گیرد که همچنین برای و ضوح آن می توان از پودری استفاده کرد که جذب این چربی ها شده و آنها را به صورت واضح نمایان سازد. 

  این روش در تعیین هویت از دقت 100% بر خوردار بوده و حتی در دوقلو های یکسان(تک تخمکی )  نیز اثر انگشت متفاوت است . به گو نه ای که امکان شباهت دو اثر انگشت 64.000.000.000.000.000/1 ( یک شصت و چهار بیلیونم ) می باشد . 

ایجاد اثر انگشت یک صفت ارثی- محیطی است که هر عامل قبل از تولد می تواند بر آن اثر گذارد مانند فشار های روحی و روانی بر مادر و حتی فشاری که نوزاد وقت تولد متحمل می شود. اثر انگشت کمی پس از تولد کاملاً تثبیت شده و غیره قابل تغییر است .

قابل توجه است که اثرانگشتان یک دست یا دودست هیچ شباهت یا رابطه ای با هم ندارند به همین دلیل در تشخیص هویت و انگشت نگاری از همه انگشتان دو دست نمونه برداری می شود.

 با تشکر فراوان از پزشکی قانونی شهرستان کهگیلویه آقای دکتر دوستی  و مسئول

 دایره تشخیص هویت آگاهی دهدشت آقای اکبریان .  

                                          نویسنده و محقق : سامان ضیائی منابع ومآخذ 

 1 - تحقیقات حضوری از : - رئیس پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویر احمد و شهرستان کهگیلویه. 

- اداره آگاهی و مبارزه با مواد مخدر شهرستان کهگیلویه (دهدشت) .

 2 - کتاب کلیات پزشکی قانونی و مسمومیت ها . 

لینک
   مسابقات آزمایشگاهی یا قوز بالای قوز   

"همگان از اهمیت آزمایش و آزمایشگاه در علوم تجربی اگاهی کامل دارند و صحبت در این رابطه نزد علمای قوم زیره به کرمان بردن است ولی نکاتی را در زیر می اورم معدودی از مشکلات عدیده ای ست که هر ساله عمده همکاران با ان مواجه بوده و هیچ مرجعی تاکنون پاسخ یا رفتار مناسبی در این رابطه از خود بروز نداده و تنها به این دلخوش کرده اند که به صورت صوری و بخشنامه ای هرساله مسابقات ازمایشگاهی را برگزار کنند ! "

 1- حذف ساعت ازمایشگاهی مستقل و کتاب مستقل ازمایشگاهی از ماده درسی زیست شناسی در نظام سالی واحدی .  ( در نظام قبلی یا ترمی واحدی 3 ساعت مستقل ازمایشگاهی همراه با کتاب مستقل وجود داشت که نمره جداگانه داشتند ) 

2 – کاهش ساعات درس زیست شناسی و گنجاندن فعالیتهای ازمایشگاهی به صورت نمادی در عناوین کتاب های درسی مثلا زیست شناسی و ازمایشگاه 1 و یا زیست شناسی و ازمایشگاه 2( لازم به ذکر است که این حجم ساعت برای تدریس خود متن کتابها هم کافی نیست ) . 

3- عدم تجهیز اغلب مدارس به امکانات و تجهیزات و فضای ازمایشگاهی متناسب  با محتوای فعالیت های ازمایشگاهی . 

4 – به کار گماردن نیرو های از کار افتاده و فاقد تخصص لازم در پست متصدیان ازمایشگاهی ( البته منکر وجود متصدیان دلسوز و زحمتکش و علاقه مند در بین این همکاران نیستم که البته تعداد انان اندک است )

5- عدم تخصیص بودجه مستقل برای انجام فعالیت های ازماشگاهی از بودجه سرانه مدارس به طوریکه برای تهیه مغز یا قلب یا کلیه گوسفند برای تشریح٬ همکاران با مشکل مواجه می شوند .

6- عدم وجود انگیزه در بین دانش اموزان برای شرکت در انجام فعالیتهای ازمایشگاهی و مسابقات ازمایشگاهی ( لازم به ذکر است در امتحانات نهایی هماهنگ کشوری در پایه سوم و یا امتحان کنکور هیچگونه پرسشی از مباحث و فعالیت های ازمایشگاهی مطرح نمی شود تا دانش اموزان لا اقل انگیزه ای برای انجام این فعالیتها از خود نشان دهند . البته بهتر ان است که راهکاری عملی برای ورود به دانشگاه از فعالیتهای ازمایشگاهی در نظر گرفته شود یعنی درصدی از نمره امتحان کنکور به کسب مهارتهای عملی ازمایشگاهی اختصاص داده شود ) . 

لینک