طرح درس زیست شناسی و آزمایشگاه 1 ( قسمت دوم و پایانی )

اقدامات ضمن تدریس 

ایجاد ارتباط و انگیزه سازی : 

 1- سلام و احوال پرسی و بیان کردن مطالبی که متناسب با مناسبت های ان روز باشد  2 – توجه به وضعیت ظاهری کلاس و وضع جسمی و روحی دانش آموزان 3 – حضور و غیاب و بررسی تکالیف جلسه قبل و دادن نمره گزارش کار جلسه قبل به دانش آموزان و تشویق تعدادی از انها .

ایجاد انگیزه : بیان یک جمله یا مطلب که به درس مربوط باشد مثل : قلب برای قدما چنان اهمیت داشت که آن را مرکز عشق ٬ عواطف و زندگی می شمردند . ( نمایش تصویر و موضوع درس به وسیله رایانه و پرژوکتور )  

ارزشیابی تشخیصی : 

 طرح پرسش هایی از درس قبل : 1 – فرمانرو جانوران به چند دسته تقسیم می شوند ؟ 2 – موجودات چگونه زنده می مانند ؟ 3 – یکی از علائم مهم زنده بودن چیست ؟

4 – چه اندامی است که از دوران جنینی کار خود را آغاز می کند و تا لحظه مرگ آن را ادامه می دهد .  

طرح پرسش هایی از درس جدید : آیا همه جانوران دستگاه گردش خون دارند ؟ 

رئوس مطالب 

1 – گردش مواد 2 – دستگاه گردش خون در جانوران مختلف 3 – دستگاه گردش خون باز و بسته  

فعالیتهای معلم _ دانش آموز : 

 1 – تقسیم بندی گرو هها  2 – فعال نمودن دانش آموزان با توجه به نمایش تصاویر  3 – نمایش فیلم آموزشی درس 4- معلم در باره تصاویر به نمایش در امده سوال می کند و انها را تشویق به پاسخ گویی می کند 5 – معلم وسایل تهیه شده را در اختیار گروهها قرار می دهد 6 – سر گروهها در باره تصاویر به نمایش در امده با زیر گروههای خود مشورت می کنند و سپس پاسخ می دهند 7 – افراد گروهها ساختار دستگاه گردش خون در کرم خاکی و ماهی را مشاهده می کنند 8 – سطح شکمی ماهی را باز کرده و قلب ماهی را مشاهده می کنند 9 – سر گروهها گزارشی از کار را تهیه کرده و ان را به دبیر تحویل می دهند 10 – معلم در حین کار به گروهها سر کشی می کند. 

فعالیت های تکمیلی : 

 1 – سازگاری بدن با نیروی گرانش طی چهار مورد صورت می گیرد : الف – قلب ماهیچه ای ب – بافت پیوندی ج – دریچه های لانه کبوتری د – تلمبه ماهیچه ای

2 – کار دستگاه گردش مواد ٬ به گردش در اوردن گاز های تنفسی ٬ مواد غذایی و هورمون هاست

3 – کیسه تنان دستگاه گردش خون ندارند و دستگاه گردش مواد آنها شامل لوله های شعاعی ٬ لوله مدور و کیسه گوارشی می باشد 4 – انواع دستگاه گردش خون عبارتند از : الف – دستگاه گردش خون باز مثل ملخ  ب – دستگاه گردش خون بسته مانند ماهی  

فعالیت های خلاقانه دانش آموز : 

 1 – پیرامون مطالب درس اظهار نظر می کند. 2 – در مورد دستگاه گردش خون در جانوران دیگر بحث می کند . 

ارزشیابی پایانی : 

 برگه های حاوی پرسش هایی چهار گزینه ای  راجع به درس جدید به دانش اموزان داده می شود ٬ تا به صورت انفرادی پاسخ دهند و سپس با جمع اوری برگه ها و تصحیح انها نتایج ازمون را اعلام می کنیم .  

تعیین تکلیف ( عمومی – گروهی – انفرادی ) : 

 1 – انفرادی : درس را برای جلسه اینده اماده کنید و خود ازمایی 1 - 7  را پاسخ دهید . 2 – گروهی : برای هر یک از گروهها یکی از دستگاه های گردش خون از جانوران مختلف را تعیین کرده و انها را در پاکت نامه قرار داده و به گروه ها می دهیم .  

3 – عمومی : در باره بیماری واریس هر چه می دانید بنویسید .

/ 2 نظر / 21 بازدید
saideh

سلام من یک دانشجو هستم از شما خواهشمندم چند کتاب معتبر و مشهور لاتين و فارسی در زمينه ی ژنتيک برايم معرفی کنيد متشکرم

بختياری

سلام.آوردن طرح درس برگزيده ی کشوری کار خوبی است. نکات قابل تاملی در طرح درس به چشم می خورد از جمله وقت آن. آيا در ۳۰ دقيقه اين اعمال ذکر شده قابل انجام است؟ خودمانيم به دور از هر گونه تعصب خاصی اين جشنواره ی الگوهای برتر تدريس هم عجب ماجرايی است!!! بماند... موفقيت شما را آرزومندم . به کار خود ادامه دهيد و مثل برخی ها خسته نشويد. چون برخی همکاران از وبلاگ نويسی دست کشيده اند. البته شايد هم حق داشته باشند چون بشر که معصوم نيست مگر در قبال اين زحمت ها آموزش پرورش چه می کند؟ برای خيلی کارهای با مزد و مواجب ارزش قائلند ولی برای چنين کار بی مزد و مواجبی که حتی با هزينه ی شخصی اداره می شود متاسفانه ارزشی قائل نيستند. التماس دعا