نکات شکل هاي زيست پيش دانشگاهی ( شماره ۳ )

شکل 7-4: پتروداکتیل از خزندگانی بوده که قدرت پرواز داشته  است و یک فسیل  راهنما یا یکی از حلقه های رابط بین خزندگان و پرندگان می باشد ، یعنی برخی ویژگی های پرندگان و خزندگان را هم زمان دارا بوده است .

شکل 4-9 : استخوانهای لگن و ران مار را می توان در عین حال که وستیجیال هستند همولوگ لگن و ران سایر خزندگان و مهره داران هم به حساب آورد .

شکل 10-4 : الف ) تمساح از خزندگان و پنگوئن از پرندگان و خفاش از پستانداران می باشند .

ب ) اجزاء سازنده اندام حرکتی جلویی عبارتند از : 1 – بازو 2 – ساعد که شامل زند زبرین و زند زیرین می باشد . 3- مچ 4- کف5- انگشتان

شکل 15 – 4 :الف ) تحقیقات گرانتها از سال 1976 تا 1985 به مدت 9 سال در یکی از جزایر گالاپاگوس و بر روی یک گونه به نام GeosPiza fortis  صورت گرفت .

ب ) نمودار طراحی شده متوسط  اندازه منقار افراد این گونه را در سالهای مختلف نشان می دهد.

ج ) دانه های سفت و بزرگ در سالهای خشک فراوانند ولی در سالهای مرطوب دانه های ریز فراوان ترند سهره ها ترجیح می دهند دانه های ریز را بخورند .

د ) زمانی که دانه های کوچکتر منبع غذایی اولیه را تشکیل می دهند سهر ه ها منقار کوچک با برتری ار لحاظ منقار ،برگزیده شدند .از طرفی در موقع خشکسالی انتخاب طبیعی با گزینش فَنوتیپ منقار بزرگ فشار خود را بر جمعیت تحمیل می کند .

هـ ) باید توجه داشت که در صورتی که اندازه دانه ها کوچک باشد سهره ها دارای منقارکوچک موفقیت بیشتری  در استفاده ازدانه ها دارند و در رقابت با سهره های  دارای منقار بلند موفقترند و از طرفی مقدار غذا هم نا محدود نیست ، یعنی وقتی منقار کوچک ها دانه های بیشتری را بخورند ،  دانه ای برای منقار بلندها باقی نمی ماند و لذا شانس رسیدن به سن بلوغ و تولید مثل ( شایستگی تکاملی ) در سالهای پر باران برای منقار کوچکها بیشتر است و در سالهای خشکسالی برای منقار بزرگها .

و ) دامنه تغییرات اندازه منقار در آزمایشات گرانتها یک میلی متر (بین 10 -9 میلی متر) بود و همچنین دامنه نمودار قرمز رنگ هم از 4/9 میلی متر (پایین ترین نقطه نمودار) تا 8/9 میلی متر (بلند ترین نقطه نمودار ) می باشد .

شکل 1-5 : الف ) جمعیت باز: جمعیتی که بیشترین توان مهاجرت یا تبادل ژن با دیگرجمعیتهای هم گونه خودرادارد.

ب ) جمعیت نیمه باز:جمعیتی که برای مهاجرت یاتبادل ژن با دیگرجمعیتهای هم گونه خود با برخی محدودیتها روبه روست .

ج)جمعیت بسته :جمعیتی راگویند که قادربه تبادل ژن با دیگرجمعیت های هم گونه نیست .

/ 5 نظر / 49 بازدید
بختياری

سلام.خسته نباشيد.شادکامی و موفقيت روزافزون شما را آرزومندم.

جليليان

سلام از کار ارزنده و طاقت فرسایی که انجام می دهيد بسيار ممنونم سئوالی در ارتباط با اندازه منقار در ازمايش گرانت ها پيش امد ايا منظور از قطر منقار ارتفاع منقار در محل اتصال به ناحيه سر است ؟

البرت

دوست دارم

دانش اموز

اقا کامران چرا نکات شکلهای ترم دوم رو ننوشتین اخه فصل های اخره ترم دوم که اون همه مهمه

Shayan

سلام...واقعا وبلاگ خوب و جامع و مفیدی دارید خیلی از مطالبش واسم مفید بود...منم یه وبلاگ زیست شناسی دارم که اکثر مطالبش مربوط به دبیرستان و پیش دانشگاهی الانم خودم دانش آموز دوره ی پیش دانشگاهیم و سال دیگه کنکور دارم خوشحال میشم که اگه نظر یا راهنمایی خاصی برام دارید تو وبلاگم بنویسید...ضمنا اگه حس کردید وب منم مفیده لینکم کنید...ممنون...